W przypadku profesjonalnej publikacji, ważne są nie tylko same treść oraz elementy graficzne czy nawet zastosowany sprzęt poligraficzny, bardzo istotna jest również typografia. Co to takiego?

Czcionki drukarskie sprzedam lub kupię? Dlaczego nie tylko sprzęt poligraficzny się liczy?

Często można znaleźć publikację, która niesie z sobą wiele interesujących treści, przykuwa uwagę pięknymi zdjęciami, jednak trudną ją czytać ponieważ zostały źle dobrane czcionki. W tym miejscu właśnie przydaje się typografia. To nauka, która zajmuje się zagadnieniami z zakresu projektowania liter oraz ich relacji z pozostałymi elementami danej strony. W ramach liter w druku wyróżnia się dwa terminy, które często są błędnie stosowane: fonty i czcionki.

Najogólniej rzecz ujmując, fonty to całe rodziny czcionek, które wyróżniają pewne cechy wspólne. Dla przykładu fontem jest na przykład Tahoma, w ramach której możemy wyróżnić różne kroje: kursywę, pogrubiony tekst itp.

Czcionka to zatem pojedynczy zestaw znaków (glifów), który stosuje się w druku, używając sprzęt poligraficzny. Im większy zestaw fontów posiada dana drukarnia, tym więcej ma możliwości. Czasami warto postawić pytanie: czy czcionki drukarskie sprzedam lub kupię? Poszerza się wówczas zakres projektów swojej firmy.

Jednak oba pojęcia odnoszą się nie tylko do samego druku. Można je również odnieść do świata wirtualnego, pełnego pisanych tekstów, które też przecież mają swój krój.